søndag 31. desember 2017

Frokoststykker / Rundstykker



200 gram smør
7 dl vann
7 dl melk
3 ts sukker
3 ts salt
100 gram fersk gjær
2 egg

ca. 2 kg hvetemel/ grovere melsorter samt diverse frø og evt. finraspet gulerot. 
Slik kan jeg variere grovheten på stykkene, avhengig av hvor mye hvetemel jeg bruker.
Dette er egentlig en dobbel porsjon, ønsker man ikke så mange stykker kan man gjerne halvere porsjonen.

I tillegg til hvetemelet bruker jeg:
Solsikkefrø
Linfrø
Sesamfrø
Gresskarkjerner
Grov rug
Grov hvete
Kli

Jeg jukser gjerne mot gjærdeig-reglene når det gjelder heving og elting, slik gjør jeg:

* Smelt smøret
* Slå melk og vann i det smeltede smøret og varm til ca. 37 grader
* Tilsett sukker og gjær og rør til gjæret er oppløst
* Tilsett frøene ( så mye som man vil ha av hvert slag)
* La blandingen stå til det begynner å bli god aktivitet i gjæren
   ( det blir bobler og "luft" i blandingen)
* Tilsett eggene og rør de godt inn
* Tilsett hvetemel og de andre melsortene, om nødvendig tilsett mer hvetemel og elt til passe fast           deig
* Deigen tas på benken og kjevles til ca 3 cm. tykkelse
* Med pizzahjul eller en skarp kniv skjærer jeg passe firkanter av deigen
* Stykkene settes på stekeplate med bakepapir
* Legg over et klede
* La heve en god stund ( ½ - 1 time ? ) slik at de blir luftige og fine
* Pensle med sammenpisket egg , om man vil kan man ha frø til pynt oppå

* Stekes ved 225 grader til de er gyldne ( 13-15 minutter)
* Avkjøles på rist

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar